lördag 27 juni 2015

Summer Tea

Nu är den klar, min Summer Tea-shirt! För tredje och sista gången! För jag trodde att jag hade stickat färdigt den redan i midsomras, då med en improviserad hålrad precis innan mudden, och sedan en 1+1 mudd stickad på samma stickor som resten av tröjan. Men nä, efter lite blängande och bligande på den insåg jag att jag faktiskt inte var nöjd. Så rip-it rip-it, bort med sladdrig mudd och knepigt hålvarv, fram med stickor 2.5 och ny resårstickning. Två tv-kvällar senare var den återigen färdig (Netflix direkt i tv:n, och så ny säsong OITNB på det - bra skit!). Men... Var den i ärlighetens namn inte fortfarande lite sladdrig? Och avmaskningen, vågade den sig inte lite väl mycket? Tillbaka till grodorna, och sen gjorde jag det som jag borde gjort från första början, nämligen att göra det avslut som ju står i mönstret - en vikkant med picoter gjorda med omslag. Resultatet är en tröja som ser välarbetad ut nedtill, och där jag slipper störa mig på en vågig avmaskning.




Som jag tror att jag skrivit tidigare är tröjan stickad i en bambumix från Hjertegarn. Det mesta garnet kom från stashen här hemma, med undantag för det guldiga som jag faktiskt valde att köpa nytt. Garnet är lättstickat, väldigt mjukt och med hög glans. Dock är jag lite orolig för fästningen av trådändarna. Garnet är ju enormt glidigt och slinkigt, och jag litar inte helt på min fästningsteknik. Jag valde att låta en liten garntåt sitta kvar  (alltså att inte klippa ned tråden helt efter att jag vävt in ändarna). Min tanke var att detta ska förhindra att ändarna syns från framsidan - hoppas det funkar!


Sammanfattningsvis: en lättstickad sommartröja, som jag hoppas kommer bli välanvänd nu i sommar. Garnet är nog ingenting jag köper igen, men funkade helt okej. På det hela taget är jag väldigt nöjd!


Hej då från mig och min Summer Tea-shirt!

Inga kommentarer: